„Šmejdi“ zneužívají strachu seniorů z koronaviru. Jejich praktiky jsou nehorázné

Takzvaní šmejdi se neštítí ničeho. Zneužívají současnou nelehkou situaci kolem pandemie koronaviru – využívají důvěřivosti seniorů, aby jim vnutili často předražené, nevýhodné nebo nefunkční zboží a služby. Online seznamovací společnosti zase lákají seniory, aby s jejich „pomocí“ zahnali samotu.

Spotřebitelská organizace dTest přinesla seznam pěti praktik „šmejdů“, před kterými chce varovat. Nepoctiví obchodníci často nabízí seniorům „zázračné“ potravinové doplňky, u nichž deklarují léčebné účinky proti koronaviru.

Reklama

„Doplňky stravy jsou z hlediska právních předpisů potravinami, a proto jim nelze připisovat léčebné nebo preventivní účinky,“ upozorňuje ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.

Prodejci klamáním porušují zákon, protože se dopouští zakázané nekalé obchodní praktiky.

Speciální amulety

Další nešvar je prodej zboží proti koronaviru, například speciálních amuletů či nejrůznějších přípravků. Ani zde nejsou žádné pozitivní účinky prokázány. Výjimkou není ani nabídka dezinfekčních gelů na ruce, místo kterých dorazila citronová voda.

Nemá-li zboží vlastnosti, které byly sjednány nebo které se dají od něj očekávat, je vadné. Spotřebitel má nárok na reklamaci. Není-li možné dodání nové věci bez vad, má právo na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.

Kromě toho při prodeji na dálku může spotřebitel využít své právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů bez uvedení důvodu.

Senioři také mnohdy skončí v síti podivných zprostředkovatelských e-shopů s rouškami, respirátory a dalšími ochrannými pomůckami. Jejich webové stránky se tváří jako klasický e-shop, avšak tvrdí, že spotřebitel uzavírá smlouvu s třetím subjektem, nejčastěji prodejcem z Číny. Když se vyskytne jakýkoliv problém, odmítají ho v rozporu se zákonem řešit.

Spotřebitel má právo na odstoupení od smlouvy. To může uplatnit přímo vůči e-shopu. Zkušenosti seniorů ale říkají, že je komunikace s takovými subjekty velmi složitá a zboží dorazí většinou s velkým zpožděním.

Místo lásky průvan v peněžence

Na seznámení nezadaných v nejlepším věku lákají online placené seznamky jako Singles50, eDarling nebo SeniorDating. Senioři si nejčastěji stěžují na automatické prodlužování členství, o kterém nebyli dostatečně informování předem.

I když může být samota skličující, další stržené peníze za nechtěné členství z ní nikoho nevysvobodí. dTest dopručuje registraci do podobných seznamek vždy pečlivě zvážit.

Pozor na „lákavé“ nabídky

Senioři by měli být ostražití také před „energetickými šmejdy“. Ti se často vydávají za zástupce velkých dodavatelů, kontrolory či zaměstnance radnice a nabízejí například roušky oproti podpisu. Ve skutečnosti ale senioři nechtěně upíšou k dodávkách energií.

Narostl také počet telefonických nabídek, ve kterých nepoctiví obchodníci slibují ušetřené peníze za dodávky energií.

„Ve většině lákavě vypadajících nabídek je háček. Spotřebitelům proto doporučujeme neříkat ano pod časovým nátlakem. Než budou s čímkoliv souhlasit, měli by si nejprve prostudovat smluvní dokumentaci a zjistit reference,“ uzavřela Eduarda Hekšová.

Zdroj: denik.cz

Reklama
Reklama
Mintos investice
Scroll to Top